3 Οκτωβρίου 1977: Σμηναγός Γιαννικάκης, Ανθυποσμηναγός Πετρούτσος : Χάνουν τον έλεγχο του F-4 αναχαιτίζοντας A-7 του Ναυτικού [US NAVY]

 3 Οκτωβρίου 1977: Σμηναγός Γιαννικάκης, Ανθυποσμηναγός Πετρούτσος : Χάνουν τον έλεγχο του F-4 αναχαιτίζοντας A-7 του Ναυτικού [US NAVY]

 

Μία αποστολή της Π.Α. και μάλιστα η πρώτη κατά την οποία υπήρξε θυσία στον βωμό της προάσπισης της ασφάλειας της χώρας, υπήρξε αυτή της 339 Μοίρας F-4E (Phantom) της 117 Πτέρυγας Μάχης στην Ανδραβίδα, με χειριστές τους Γιαννικάκη και Πετρούτσο, κατά την οποία το 1977 το αεροσκάφος τους κατέπεσε κατά την διάρκεια αναχαίτισης. Αν και η επίσημη άποψη είναι ότι οι δύο χειριστές σκοτώθηκαν σε εκπαιδευτική πτήση, η αλήθεια είναι άλλη…

Στις 3 Οκτωβρίου 1977 δόθηκε εντολή απογείωσης σε αεροσκάφη της 339 μοίρας για αναγνώριση αγνώστων αεροπορικών στόχων στο Αιγαίο. Όπως απεδείχθη αργότερα, επρόκειτο για αμερικανικά αεροσκάφη Α7, τα οποία συνόδευαν ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας Ρ-3, αλλά και για τουρκικά μαχητικά που είχαν εισέλθει στον Ελληνικό Εθνικό εναέριο χώρο, στην περιοχή της Σκύρου.

Τα αμερικανικά είχαν απογειωθεί από το αεροπλανοφόρο «Σαρατόνγκα» που έπλεε στην περιοχή, κατά την διάρκεια της άσκησης «Display Determination.

Ένα ζεύγος F-4E απογειώθηκε από την 117 Πτέρυγα Μάχης με εντολή αναγνώρισης και αναχαίτισης των άγνωστων στόχων. Αρχηγός του σχηματισμού (Νο 1) ήταν ο Σμηναγός Σ. Γιαννικάκης με συγκυβερνήτη τον Ανθυποσμηναγό Δ. Πετρούτσο. Όταν τα Ελληνικά μαχητικά έφθασαν στις Σποράδες και μπήκαν στην διαδικασία αναχαίτισης των Α-7 που προηγήθηκε ήταν σχετικά εύκολη υπόθεση. Η αναχαίτιση όμως του αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας Ρ-3 ήταν κάτι το διαφορετικό, αφού πετούσε με πολύ χαμηλή ταχύτητα και επιπλέον πετούσε σε πολύ χαμηλό ύψος (οι πληροφορίες αναφέρουν 300 πόδια).

Το Ελληνικό Phantom προσεγγίζοντας το αμερικανικό Ρ-3 είχε φτάσει σε οριακό σημείο. Με τόσο χαμηλή ταχύτητα και σε τόσο μικρό ύψος, όπως διαβεβαιώνουν οι χειριστές της πολεμικής αεροπορίας, ήταν αδύνατο να γίνει οποιοσδήποτε ελιγμός χωρίς το F-4E να μπει σε «απώλεια στήριξης».

Την κρίσιμη στιγμή, έκαναν την εμφάνισή τους δύο αμερικανικά F-14 Tomcat, τα οποία με έναν ελιγμό μπήκαν εμπρός από το Ελληνικό Phantom. Η μόνη λύση για τον Έλληνα χειριστή ήταν να τα αποφύγει. Τότε, έχασε και τον έλεγχο του αεροσκάφους, το οποίο άρχισε να πέφτει. Οι δύο πιλότοι χρησιμοποίησαν αμέσως τα εκτινασσόμενα καθίσματα του F-4E, όμως για μία ακόμη φορά στάθηκαν άτυχοι…

Όταν τα καθίσματα εκτινάχτηκαν, το αεροσκάφος πετούσε ανάποδα, με αποτέλεσμα οι πιλότοι να χτυπήσουν στην επιφάνεια της θάλασσας και να σκοτωθούν!

 

Σμηναγός (Ι) Σταύρος Γιαννικάκης
Σμηναγός (Ι) Σταύρος Γιαννικάκης

Γεννήθηκε το 1948 στο Βαρύπετρο Χανίων.

Εισήλθε στη Σχολή Αεροπορίας τον Οκτώβριο του 1966 και αποφοίτησε το Σεπτέμβριο του 1969 με το βαθμό του ανθυποσμηναγού.

Σκοτώθηκε στις 3 Οκτωβρίου 1977, εκτελώντας εκπαιδευτική αποστολή, λόγω πτώσεως και συντριβής του αεροσκάφους του F-4E της 339 Μοίρας Διώ­ξεως – Βομβαρδισμού, του οποίου ήταν κυβερνήτης, με συγκυβερνήτη τον Ανθυποσμηναγο Πετρούτσο Π. στη θαλάσσια περιοχή της Σκύρου.

Ανθυποσμηναγός (Ι) Παναγιώτης Πετρούτσος
Ανθυποσμηναγός (Ι) Παναγιώτης Πετρούτσος

Γεννήθηκε το 1953 στη Μέλισσα Ηλείας.

Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων τον Οκτώβριο του 1972 και αποφοίτησε τον Ιούλιο του 1976 με το βαθμό του ανθυποσμηναγού.

Σκοτώθηκε στις 3 Οκτωβρίου 1977, όταν εκτελώντας εκπαιδευτική αποστολή, το αεροσκάφος F-4E της 339 Μοίρας Διώξεως – Βομβαρδισμού με κυβερνήτη το Σμηναγό Γιαννικάκη Σ. κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή της Σκύρου.

Δείτε περισσότερα.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *