Stuka: Τα θρυλικά γερμανικά βομβαρδιστικά καθέτου εφορμήσεως Junkers Ju87
Πότε ξεκίνησαν να κατασκευάζονται τα Junkers Ju 87 – Για ποιους λόγους προκαλούσαν πανικό στους αντιπάλους των Γερμανών – Η δράση τους από τον Ισπανικό Εμφύλιο και την εισβολή στην Πολωνία ως το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου – Τα Stuka στην Ελλάδα
Ένα από τα θρυλικά αεροσκάφη που έδρασαν κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν το γερμανικό Junkers Ju87, γνωστότερο ως Stuka, με το οποίο θα ασχοληθούμε στο σημερινό μας άρθρο.
Πώς ξεκίνησε η παραγωγή των Stuka;
Τα Junkers Ju87 ήταν γερμανικά αεροπλάνα, ευρύτερα γνωστά με το όνομα Stuka. Δεν πρόκειται για μια λέξη, αλλά για σύντμηση του όρου Sturzkampfflugzeug (πολεμικό αεροσκάφος καθέτου εφορμήσεως). Μπορεί τα συγκεκριμένα αεροσκάφη να έγιναν γνωστά από τη δράση τους στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ώστοσο ο σχεδιασμός τους είχε ξεκινήσει περίπου 20 χρόνια νωρίτερα, γύρω στο 1920, παρά την απαγόρευση της Συνθήκης των Βερσαλιών, με την οποία υπαγορευόταν στη Γερμανία, μεγάλη ηττημένη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, να διακόψει την εξέλιξη των πολεμικών αεροσκαφών.
Η Junkers Flugzeugwerke AG προχώρησε στη σύσταση της θυγατρικής εταιρείας AB Flygindustri στη Σουηδία και συνέχισε να αναπτύσσει στρατιωτικά αεροσκάφη. Από τα αεροσκάφη που κατασκευάστηκαν ξεχώριζε το Junker K47 ένα διθέσιο μαχητικό μονοπλάνο που σχεδιάστηκε από τους Καρλ Πλάουτ και Χέρμαν Πόλμαν.
aeroplana-1
Το πρώτο πρωτότυπο, με κινητήρα Siemens Jupiter VII των 420 hp πέταξε στη Σουηδία τον Ιανουάριο του 1929. Λίγο αργότερα ακολούθησε και το δεύτερο πρωτότυπο. Τα δύο αεροσκάφη μεταφέρθηκαν στο κέντρο εκπαίδευσης του Λίπετσκ, ρωσικής πόλης, 380 km νότια της Μόσχας για αξιολόγηση. Το κέντρο αυτό για εκπαίδευση πιλότων και αξιολόγηση νέων αεροσκαφών είχε αρχίσει τη λειτουργία του το 1925 και παρέμεινε υπό γερμανικό έλεγχο ως τον Οκτώβριο του 1933, λίγο μετά την άνοδο στην εξουσία του Χίτλερ.
Στην κατασκευή του Ju87 όμως, σημαντικό ρόλο έπαιξε το Ιαπωνικό Αυτοκρατορικό Ναυτικό και η Heinkel. Αν και η Ιαπωνία δεσμευόταν από διεθνείς Συνθήκες, το 1931 ανέθεσε στην Heinkel να κατασκευάσει ένα διπλάνο κάθετης εφόρμησης με ικανότητα μεταφοράς μιας βόμβας των 250kg το οποίο θα μπορούσε να επιχειρήσει τόσο από αεροπλανοφόρο, όσο κι από βάσεις ξηράς.
Η Heinkel ανέπτυξε το He50 που κατασκευάστηκε μετά από άδεια στην Ιαπωνία ως Aichi DI A Type 94 με αρκετές βελτιώσεις. Στα τέλη του 1932 τρία αεροσκάφη κατασκευάστηκαν στη Γερμανία και εντάχθηκαν σε υπηρεσία το επόμενο έτος ως He 50A. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος άνοιξε τον δρόμο για την κατασκευή βελτιωμένων αεροπλάνων κάθετης εφόρμησης.