Τα Block 50 προς αναβάθμιση και η Τανάγρα μόνο με Rafale…
Πάνω στο μοτίβο της 116 Πτέρυγας Μάχης του Αράξου, με τα 30 F-16 Block 52 plus Advanced, ίσως να οδεύσει και η Τανάγρα, η αεροπορική βάση δηλαδή που παραδοσιακά φιλοξενεί τα μυστικά της λεγόμενης «γαλλικής σχολής» καθώς εκεί, τα τελευταία 40 και πλέον χρόνια, «φώλιασαν», Mirage F1, Mirage 2000, Mirage 2000-5 και πρόσφατα τα Rafale.
Σε εφικτό ορίζοντα, σημειώνουν έγκυρες στρατιωτικές πηγές από το αεροπορικό επιτελείο, δύναται να γίνει μια επιπλέον παραγγελία αεροσκαφών Rafale.
Και με αυτήν, ο αριθμός του συγκεκριμένου τύπου αεροσκαφών, μπορεί να ανέβει στο επιθυμητό σημείο που θα δίνει τη μετέπειτα δυνατότητα διαχωρισμού των Rafale στις μοίρες 331 & 332.
Πιο καθαρά, εφόσον δοθεί το πράσινο πολιτικό φως για επιπλέον έξι Rafale, στον στόλο των ήδη 24 αεροσκαφών (εντός του 2024 ολοκληρώνονται οι αφίξεις), η πολεμική αεροπορία σκοπεύει να χωρίσει τα μαχητικά, σε 15 για την 331 Μοίρα «Θησέας» και 15 για την 332 Μοίρα «Γεράκι», η οποία τώρα μονοπωλεί την χρήση των Rafale.
Προοπτική για περαιτέρω αύξηση μιας ενδεχόμενης παραγγελίας επιπλέον γαλλικών «ριπών» υπάρχει, αλλά αυτή δείχνει άμεσα εξαρτώμενη από την «τύχη» των Mirage 2000-5 καθώς και των αποσυρμένων «2000λιτρων».
Η κίνηση «ματ» της Αθήνας…
Εντός του 2024 στην 114 Πτέρυγα Μάχης θα γραφτεί ο επίλογος μιας σημαντικής παραγγελίας που ξεκίνησε λίγα χρόνια πριν, η οποία αφορά την προμήθεια των Rafale F3R. Αυτή τη χρονιά αναμένεται ότι θα φτάσουν στην Ελλάδα τα 6 τελευταία μαχητικά 4,5 γενιάς, προϊόν μιας επιπλέον παραγγελίας που ήρθε να συμπληρώσει την αρχική μικτή, (σ.σ. μεταχειρισμένα & καινούρια) των 18 αεροσκαφών.
Οι παραγγελίες εκείνες, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των F-16 στο επίπεδο Viper, έμελλαν να γίνουν η «σφραγίδα» για το ιδιαίτερο άνοιγμα της ψαλίδας στο ισοζύγιο αεροπορικών δυνάμεων με τη γείτονα και μάλιστα εν μέσω της ελληνοτουρκικής κρίσης.
Μάλιστα το οπλικό φορτίο των Rafale F3R που ζητήθηκε εξ αρχής, αποδεσμεύτηκε δίχως την παραμικρή καθυστέρηση από το Παρίσι. Χωρίς συνεπακόλουθα «παρατράγουδα» που έχουν καταγραφεί με άλλες προμήθειες όπλων, όπως για τα F-16, όπου ορισμένες εξ αυτών ακόμη βρίσκονται στ’ αζήτητα, αν και τις τελευταίες ημέρες στρατιωτικές πηγές ομιλούν για αναμονή περίπου 2 μηνών ώστε να ληφθούν απαντήσεις.
Οι παραπάνω αιτιάσεις θα μπορούσαν να τοποθετηθούν στην διαπραγματευτική ατζέντα κατά τις συζητήσεις που ξεκινούν για την απόκτηση των αεροσκαφών 5ης γενιάς, F-35.
Ακόμη και για τους game changer πυραύλους Meteor, η αποδοχή της Ελλάδας στο κλειστό club των χρηστών του συγκεκριμένου όπλου, έγινε με fast track διαδικασίες και υπογραφές από τα κράτη συμπαραγωγούς με τις γαλλικές εταιρείες.
Το κομβικό σημείο των Mirage 2000-5
Σημαντική παράμετρος στην παραπάνω εξίσωση που έχει ξεκινήσει να λύνει το αεροπορικό επιτελείο, είναι το μέλλον για τα 24 Mirage 2000-5, με τα οποία πετούν οι αεροπόροι της 331 Μοίρας «Θησέας».
Η σύγκλιση και διαπραγμάτευση με τους Γάλλους για τυχόν αγορά πλήρως λειτουργικών αεροσκαφών, που η διαθεσιμότητά τους δεν έχει καμία σχέση με εκείνη των προηγούμενων ετών, είναι η μια παράμετρος του σεναρίου που θα μπορούσε να τιτλοφορείται «μόνο Rafale στην Τανάγρα».
Από την άλλη πλευρά πάντοτε εξετάζονται κι άλλες λύσεις πώλησης των «Δελταπτέρυγων» σε χώρες- χρήστες των συγκεκριμένων αεροσκαφών κι όχι μόνο…
Η μεταπωλητική αξία των αεροσκαφών εν λειτουργία είναι το σημαντικό στοιχείο που θέλει να εκμεταλλευτεί το αεροπορικό επιτελείο. Υπάρχουν πολλά μεταπωλητικά assets σε συνδυασμό με τα παλαιότερα Mirage 2000, ώστε οι δυο τύποι των γαλλικών μαχητικών να καταστούν «ελκυστικά» στην διάθεσή τους ως μεν μεταχειρισμένα αλλά πολύ καλά συντηρημένα μαχητικά αεροσκάφη.
Υποψήφιοι να καθίσουν στα τραπέζι της διαπραγμάτευσης υπάρχουν, πέραν των συζητήσεων με τους Γάλλους, αρκεί να δημιουργηθεί το κατάλληλο πλαίσιο που θα φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα για να οδηγήσει με ευκολία στις αυριανές «ριπές».
Λύσεις για να βγουν οι αριθμοί…
Επί ρεαλιστικής βάσης, το όπλο της Πολεμικής Αεροπορίας, τεχνολογικά, είναι αυτό που κινείται διαρκώς με πολλά mach και το αεροπορικό επιτελείο το οποίο οφείλει να σχεδιάζει για το μέλλον και να προτεραιοποιεί τις ανάγκες που υπάρχουν.
Τόσο η πολιτική, όσο και η φυσική ηγεσία, ο Αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης, έχουν σημειώσει το αξιόμαχο του στόλου των μαχητικών αεροσκαφών αλλά και την ανάγκη για μεταφορικά και ελικόπτερα έρευνας διάσωσης.
Απo εκεί και μετά με την γραμμή παραγωγής για την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 στο επίπεδο Viper να είναι ανοιχτή, σε προτεραιότητα τοποθετούνται τα F-16 Block 50.
Επειδή όμως η LOR που έχει φύγει για τις ΗΠΑ και αφορά τα 38 «50άρια», είναι για αναβάθμιση στο επίπεδο Advanced, απαιτείται η νέα αποστολή αιτήματος για να προχωρήσει στο επίπεδο Viper.
Οι εξελίξεις στην γείτονα αργά ή γρήγορα έρχονται, τα F-16 της Τουρκίας με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο θα τροχοδρομήσουν στα αεροδρόμια και τις βάσεις, ενώ από το 2030 και μετά η ελληνική πολεμική αεροπορία θά΄ χει απέναντί της 235 αεροσκάφη απόλυτα έτοιμα για δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις.
Και επειδή οι αριθμοί αντιδιαστέλλονται και δεν βγαίνουν, συμπερασματικά το αεροπορικό επιτελείο δείχνει ότι αποτελεί μονόδρομο η αναβάθμιση του υπόλοιπου στόλου των F-16 στο επίπεδο Viper και δίνει την επιπλέον λύση για την αύξηση των game changer «ριπών», την στιγμή που βρίσκεται στον προθάλαμο των μαχητικών 5ης γενιάς F-35…