(14 Οκτωβρίου 2004) Το τραγικό δυστύχημα στο Πήλιο | Η πτώση των δύο F‑16 και ο χαμός τεσσάρων ηρώων

14 Οκτωβρίου 2025 – 21 χρόνια από την τραγωδία
Στις 14 Οκτωβρίου του 2004, η Πολεμική Αεροπορία θρήνησε την απώλεια τεσσάρων Αξιωματικών Ιπταμένων όταν δύο μαχητικά αεροσκάφη τύπου F‑16D Block 30 της 330 Μοίρας “ΚΕΡΑΥΝΟΣ” συνετρίβησαν στο Πήλιο κατά την διάρκεια εκπαιδευτικής αποστολής ρουτίνας. Το τραγικό αυτό γεγονός αποτελεί ένα από τα πιο πολύνεκρα δυστυχήματα εν καιρώ ειρήνης στην ιστορία της Πολεμικής Αεροπορίας.
Τα δύο διθέσια F‑16D είχαν απογειωθεί από την 111 Πτέρυγα Μάχης της Νέας Αγχιάλου, με σκοπό την εκτέλεση εκπαιδευτικής άσκησης τακτικής αναχαίτισης, μια από τις πιο σύνθετες αποστολές της Πολεμικής Αεροπορίας. Τέτοιες αποστολές πραγματοποιούνται συχνά για τη διατήρηση της ετοιμότητας των ιπταμένων, ιδιαίτερα σε ένα περιβάλλον έντασης, όπως το Αιγαίο.
Τα πληρώματα των δύο αεροσκαφών ήταν έμπειροι με πολλές ώρες πτήσεων στο ενεργητικό τους.

Το χρονικό της πτώσης
Καθώς τα αεροσκάφη επέστρεφαν στη βάση τους την 111 Πτέρυγα Μάχης, πετώντας πάνω από το όρος Πήλιο και ποιο συγκεκριμένα κοντά στον Άγιο Λαυρέντιο, λίγο μετά τις 15:00, εξαφανίστηκαν από τα ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας. Οι πρώτες αναφορές μιλούσαν για απώλεια επικοινωνίας, ενώ ταυτόχρονα υπήρχε πυκνή ομίχλη και χαμηλή νέφωση στην περιοχή, καθιστώντας τις συνθήκες πτήσης εξαιρετικά δύσκολες.
Άμεσα ξεκίνησε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης (SAR), με συμμετοχή ελικοπτέρων, μονάδων της ΠΑ και δυνάμεων της Πυροσβεστικής και του Στρατού Ξηράς. Λίγες ώρες αργότερα, εντοπίστηκε το πρώτο συντρίμμι κοντά στο χωριό Άγιος Λαυρέντιος, σε υψόμετρο περίπου 1.000 μέτρων, στη θέση «Μηλιές».
Το δεύτερο αεροσκάφος εντοπίστηκε το επόμενο πρωί, λίγα χιλιόμετρα παραπέρα, σε δύσβατη πλαγιά.
Η Πολεμική Αεροπορία και ολόκληρη η χώρα θρήνησαν τέσσερις άξιους αξιωματικούς τους Επισμηναγό (Ι) Ιωάννη Κομματά 37 ετών, τον Σμηναγό Αθανάσιο Σιούτα 33 ετών, τον Υποσμηναγό Γεώργιο Αντωνόπουλο 28 ετών και τον Υποσμηναγό Γεώργιο Λυκούδη 28 ετών.
Κανένας από τους χειριστές δεν πρόλαβε να χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις η πρόσκρουση εκτιμάται πως ήταν άμεση και σφοδρή.
Πιθανές αιτίες
Παρότι δεν έχει δημοσιοποιηθεί πλήρες τεχνικό πόρισμα της επιτροπής διερεύνησης του ΓΕΑ, τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν Ακραία χαμηλή νέφωση και περιορισμένη ορατότητα κατά την πτήση στα ορεινά του Πηλίου με Πιθανή απώλεια προσανατολισμού από τους χειριστές (spatial disorientation), φαινόμενο που μπορεί να συμβεί όταν τα όργανα πτήσης δεν διαβάζονται σωστά ή όταν επικρατεί αποπροσανατολιστικό περιβάλλον
Το ένα αεροσκάφος φαίνεται να κατέπεσε πρώτο και το δεύτερο ακολούθησε σε παρόμοια πορεία, ίσως επιχειρώντας να διατηρήσει οπτική επαφή με τον Αρχηγό Σχηματισμού όπως προβλεπόταν.
Είκοσι χρόνια μετά
Το δυστύχημα στο Πήλιο υπενθυμίζει τις θυσίες των πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας, που εκπαιδεύονται και επιχειρούν καθημερινά με υψηλό ρίσκο. Οι τέσσερις αξιωματικοί που χάθηκαν το 2004 θεωρούνται ήρωες εν καιρώ ειρήνης.
Το περιστατικό, αν και τραγικό, συνέβαλε στην ενίσχυση των πρωτοκόλλων ασφαλείας της ΠΑ και στην αναθεώρηση των κανόνων επιχειρήσεων σε δύσκολες καιρικές συνθήκες.
Η πτώση των δύο F‑16 στο Πήλιο είναι μια από τις πιο σκοτεινές σελίδες στην ιστορία της Πολεμικής Αεροπορίας. Όμως, παράλληλα, αποτελεί και μια σιωπηλή υπενθύμιση της αφοσίωσης, του επαγγελματισμού και του θάρρους που διαθέτουν τα “γεράκια” του Αιγαίου
Αθάνατοι.