23 Ιουλίου 2007 : Η Ελλάδα βυθίζεται στο πένθος από την πτώση ενός CL-415.
Ήταν Δευτέρα 23 Ιουλίου 2007 και ώρα 15:46…
Το αεροσκάφος τύπου CL-415 με πλήρωμα δύο Ιπταμένους, τον Σμηναγό (Ι) Δ. Στοϊλίδη και τον Υποσμηναγό (Ι) Ι. Χατζούδη, ενώ επιχειρούσε για κατάσβεση στην περιοχή Στειρών Νότιας Εύβοιας το αεροσκάφος κατέπεσε στην επαρχιακή οδό Στείρων – Παλαιοποτάμου.
Σε απώλεια στήριξης, η οποία μπορεί να επήλθε είτε λόγω τεχνικού προβλήματος είτε από ανθρώπινο λάθος, οφείλεται η συντριβή του πυροσβεστικού αεροσκάφους Καναντέρ CL-415, που είχε ως συνέπεια τον θάνατο των δύο χειριστών του. Πρόκειται για τον 34χρονο σμηναγό Δημήτρη Στοϊλίδη και τον 27χρονο υποσμηναγό Γιάννη Χατζούδη.
Oι εμπειρογνώμονες της Πολεμικής Αεροπορίας που εξέτασαν ήδη χθες τα συντρίμμια του μοιραίου Καναντέρ στα Στύρα Ευβοίας δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο η απώλεια στήριξης να ήταν συνέπεια «κρατήματος» των μηχανών του αεροσκάφους.
Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, το αεροσκάφος αφού πρώτα χτύπησε στην κορυφή ενός φλεγόμενου δέντρου έπεσε πάνω σε ορεινό όγκο
Το αεροσκάφος τύπου CL-415 είχε απογειωθεί από την Ελευσίνα και συμμετείχε μαζί με τρία ακόμη πυροσβεστικά αεροπλάνα και δύο ελικόπτερα στις προσπάθειες κατάσβεσης της μεγάλης πυρκαγιάς στα Στύρα Ευβοίας, που απειλούσε σπίτια στον οικισμό Δήλεσο και κατέκαιγε καλλιεργημένες εκτάσεις.
Σύμφωνα με μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής που είδαν τη συντριβή του Καναντέρ, το αεροσκάφος πραγματοποιούσε χαμηλή πτήση, 10-30 μέτρα πάνω από έδαφος. Μόλις άδειασε τη δεξαμενή του με τους 6 τόνους νερού, ο πιλότος του Δ. Στοϊλίδης προσπάθησε να του δώσει ύψος. Το αεροσκάφος, όμως, κλυδωνίσθηκε και αφού πρώτα χτύπησε στην κορυφή ενός φλεγόμενου δέντρου- σύμφωνα με άλλους μάρτυρες, το ένα του φτερό προσέκρουσε σε καλώδια της ΔΕΗ, αλλά αυτό δεν φαίνεται να επιβεβαιώνεται- έπεσε πάνω σε ορεινό όγκο, με αποτέλεσμα να συντριβεί χθες στις 15.46.
Έμπειροι πιλότοι
Συνάδελφοι των δύο πιλότων που ανήκαν στη Μοίρα 383 της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας με έδρα τη Θεσσαλονίκη μιλούν για έμπειρους πιλότους. Ο σμηναγός Δημήτρης Στοϊλίδης είχε σύνολο ωρών πτήσεως 1.415, εκ των οποίων οι 970 ώρες στο CL-415, ενώ ο υποσμηναγός Ιωάννης Χατζούδης είχε σύνολο ωρών πτήσεως 784, εκ των οποίων οι 146 στο CL-415.
Οι δύο πιλότοι είχαν ρεπό την Κυριακή, ενώ η χθεσινή μοιραία πτήση ήταν από τις πρώτες που επιχειρούσαν. Το αεροσκάφος που συνετρίβη με αριθμό 2055 ήταν το πιο καινούργιο πυροσβεστικό αεροπλάνο που είχε προμηθευτεί η χώρα μας, στα πλαίσια της συμφωνίας για την αγορά 10 πυροσβεστικών αεροσκαφών Καναντέρ CL-415.
Κατασκευάστηκε το 2001 και παραδόθηκε στις ελληνικές Αρχές στις 15 Μαρτίου 2004, ενώ μέχρι την ώρα του τραγικού δυστυχήματος είχε συμπληρώσει περίπου 1.400 ώρες πτήσεως. Στον τόπο της τραγωδίας έφθασε κλιμάκιο της Πολεμικής Αεροπορίας με επικεφαλής τον αρχηγό ΓΕΑ αντιπτέραρχο Ιωάννη Γιάγκο, προκειμένου να εξετάσει τα αίτια της συντριβής.
Σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από μαρτυρίες αυτοπτών μαρτύρων και πιλότων συναδέλφων των δυο νεκρών, εξετάζεται από την αρμόδια επιτροπή διερεύνησης του δυστυχήματος το μοιραίο Καναντέρ να εκτελούσε πτήση για την αναζήτηση ομάδας πυροσβεστών που είχαν εγκλωβιστεί μαζί με έναν τραυματία συνάδελφό τους. Το ενδεχόμενο αυτό προκύπτει και από στοιχεία που συγκεντρώνουν οι εμπειρογνώμονες της Πολεμικής Αεροπορίας, ότι δηλαδή το αεροσκάφος είχε πάρει οδηγία από το Συντονιστικό Όργανο της Πυροσβεστικής που βρισκόταν στο έδαφος να κατευθυνθεί σε συγκεκριμένο σημείο, όπου υπήρχε ομάδα πυροσβεστών εγκλωβισμένων μαζί με τραυματία.
Το μοιραίο Καναντέρ πήρε την εντολή στον αέρα, βγήκε από την πορεία που ακολουθούσαν σε προηγούμενες φάσεις της αποστολής τους για να κατευθυνθεί προς τον νέο «στόχο». Στην ίδια περιοχή πάνω στον δρόμο υπήρχε και Ι.Χ. αυτοκίνητο, το οποίο κινδύνευε από τη φωτιά. Σύμφωνα με μία εκδοχή, ένα από τα στοιχεία της αποστολής ήταν και η διάσωση του συγκεκριμένου αυτοκινήτου. Ο κυβερνήτης του Καναντέρ είπε στους συναδέλφους του ότι θα αναλάβει αυτός την εκτέλεση της νέας εντολής.
Όπως εξηγούν στα «ΝΕΑ», «το Καναντέρ πετούσε στα όρια των δυνατοτήτων του. Ενδεχομένως ο πιλότος να τράβηξε απότομα τα χειριστήρια, επιχειρώντας χαμηλή απαγκίστρωση, το αεροπλάνο να βρέθηκε σε γωνία προσβολής χωρίς την απαιτούμενη ταχύτητα και να μη λειτούργησε
Έχουν εντοπιστεί τα συντρίμμια και επιτροπή διερευνά τα ακριβή αίτια και τις συνθήκες του ατυχήματος.
Το αεροσκάφος που κατέπεσε ήταν το υπ’ αριθμ 2055, με ημερομηνία κατασκευής το 2001. Αφίχθη την 15 Μαρτίου 2004 και είχε συμπληρώσει 1.400 περίπου ώρες πτήσεως. Ήταν το δέκατο και τελευταίο αεροσκάφος CL-415 που παρελήφθη από την Π.Α.
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη.
Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων το Σεπτέμβριο του 1992 (68η Σειρά) και αποφοίτησε τον Ιούλιο του 1996 με το βαθμό του Ανθυποσμηναγού.
Εκπαιδεύτηκε στην 362 Μοίρα Προκεχωρημένης Εκπαιδεύσεως της 120 Πτέρυγας Εκπαιδεύσεως Αέρος και στο Σμήνος Μετεκπαιδεύσεως Α – 7Η της 116 Πτέρυγας Μάχης (Άραξος).
Στη συνέχεια τοποθετήθηκε στην 336 Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού (116 ΠΜ) και αργότερα στην 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης (Ελευσίνα), ως ιπτάμενος αεροσκαφών CL – 415. Ακολούθησε νέα τοποθέτηση στην 383 ΜΕΕΑ της 112 ΠΜ και αργότερα της 113 Πτέρυγας Μάχης (Θεσσαλονίκη).
Κατά τη διάρκεια διατεταγμένης πτήσεως κατέπεσε με αεροσκάφος CL – 415, του οποίου ήταν κυβερνήτης, στα Στείρα Ευβοίας, στις 23 Ιουλίου 2007.
Συμπληρωματικά Στοιχεία:
Σκοτώθηκε στις 23 Ιουλίου του 2007, στην επαρχιακή οδό Στείρων-Παλαιοποτάμου στη Νότια Εύβοια, σε αεροσκάφος CL-415 υπ’ αριθμ 2055, στο οποίο επέβαινε ως κυβερνήτης μαζί με τον Υποσμηναγό (Ι) Χατζούδη Ιωάννη κατά τη διαρκεια διατεταγμένης πτήσεως.
Είχε 1.415 ώρες πτήσης, εκ των οποίων οι 970 ώρες στα αεροσκάφη CL-415
Οι δυο τους ήταν πλήρωμα σε ένα από τα τέσσερα αεροσκάφη της 383 Μοίρας Αεροπυρόσβεσης που, από τη βάση τους, την 113 Πτέρυγα Μάχης στη Θεσσαλονίκη, είχαν μετασταθμεύσει τις μέρες αυτές στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα.
Ο Σμηναγός Δημήτρης Στοϊλίδης, ήταν συνάδελφος με τη σύζυγό του, αξιωματικό της Πολεμικής Αεροπορίας με ειδικότητα ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας, πατέρας δύο αγοριών
Γεννήθηκε το 1979 στη Θεσσαλονίκη.
Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων το Σεπτέμβριο του 1997 (73η Σειρά) και αποφοίτησε τον Ιούλιο του 2001 με το βαθμό του Ανθυποσμηναγού.
Εκπαιδεύτηκε στην 362 Μοίρα Προκεχωρημένης Εκπαιδεύσεως της 120 Πτέρυγας Εκπαιδεύσεως Αέρος και στο Σμήνος Μετεκπαιδεύσεως MIRAGE-2000 της 114 Πτέρυγας Μάχης (Τανάγρα).
Τοποθετήθηκε στην 331 Μοίρα Παντός Καιρού της 114 ΠΜ ως ιπτάμενος αεροσκαφών MIRAGE 2000.
Στη συνέχεια τοποθετήθηκε στην 383 ΜΕΕΑ της 112 Πτέρυγας Μάχης (Ελευσίνα) και αργότερα της 113 Πτέρυγας Μάχης (Θεσσαλονίκη), ως ιπτάμενος αεροσκαφών CL-415.
Κατά τη διάρκεια διατεταγμένης πτήσεως κατέπεσε με αεροσκάφος CL-415, του οποίου ήταν συγκυβερνήτης, στα Στείρα Ευβοίας, στις 23 Ιουλίου 2007.