Στις 27 Ιουνίου η Πολεμική Αεροπορία θρηνεί… Μια εικόνα της Παναγιάς στα συντρίμμια του μοιραίου F-4E
Στις 27 Ιουνίου 2002, ο Σμηναγός Κυριάκος Καρακίτσιος και ο Υποσμηναγός (Ι) Δημήτριος Κωστόπουλος έχασαν τη ζωή τους όταν το αεροσκάφος F-4E της 337 Μοίρας Παντός Καιρού της 110 Πτέρυγα Μάχης, προσέκρουσε στο Όρος Δίρφυς. στη διάρκεια αποστολής COMAO.
Στις 27 Ιουνίου του 2002 συνετρίβη λίγη ώρα μετά την απογείωση του μαχητικό αεροσκάφος F-4E Phantom II της 337 Μοίρας Παντός Καιρού στην κορυφή της Δίρφυς συνταράσσοντας την τοπική κοινωνία αλλά και όλο το πανελλήνιο, που θρηνούσε το χαμό δύο νεαρών στρατιωτικών.
Σήμερα, στην κορυφή του ευβοιωτικού βουνού βρίσκονται ακόμη συντρίμμια του μοιραίου “Φάντομ” μαρτυρώντας την αεροπορική τραγωδία, που σημειώθηκε πριν 20 χρόνια. Μάλιστα, πεζοπόροι και ορειβάτες επισκέπτονται συχνά την περιοχή απαθανατίζοντας τα απομεινάρια του αεροσκάφους.
Το ιστορικό της πτήσης
Το μοιραίο F-4 συμμετείχε σε εκπαιδευτική άσκηση. Ξεκίνησε από τη Λάρισα και κατευθυνόταν από τη θέση Σκατζούρα της Σκύρου προς την Τανάγρα, όπου θα πραγματοποιούσε εικονική προσβολή. Το πλήρωμά του ήταν Νο2 στο σχηματισμό και ακολουθούσε τον αρχηγό του. O τελευταίος, όταν πλησίασαν την Εύβοια και έπρεπε να περάσουν πάνω από το όρος Δίρφυς στις 8.40 π.μ. πετώντας σε χαμηλό ύψος, έδωσε εντολή στους χειριστές να έρθουν από πίσω του. O σμηναγός και ο υποσμηναγός υπάκουσαν, τα δύο αεροσκάφη μπήκαν μέσα στα σύννεφα, αλλά όταν ο αρχηγός της αποστολής βγήκε από αυτά, διαπίστωσε ότι ο Νο2 δεν τον ακολουθούσε.
Αμέσως άρχισε αγώνας δρόμου για τον εντοπισμό του. Επί τόπου έσπευσαν άνδρες της EMAK, στρατιωτικές και πυροσβεστικές μονάδες από την περιοχή της Εύβοιας και ένα ελικόπτερο Super Puma, παρά το γεγονός ότι η πυκνή νέφωση δεν επέτρεπε την από αέρος έρευνα. Οι ώρες περνούσαν, όμως, χωρίς κανένα αποτέλεσμα και με τις ελπίδες, για τους πιλότους, να εξανεμίζονται.
Στις 4.30 μ.μ. απογειώθηκε από την Ελευσίνα αμερικανικό C-130, εξοπλισμένο με ειδικό μηχάνημα ανίχνευσης μετάλλων, που βρισκόταν στη Σούδα. Περίπου μία ώρα αργότερα το πλήρωμά του εντόπισε στοιχεία μετάλλου πάνω από την Δίρφυ και έδωσε τις σχετικές συντεταγμένες. Με βάση αυτές, οι άνδρες της EMAK, που βρίσκονταν κοντά, εντόπισαν τα συντρίμμια στις 6 μ.μ. σε ύψος 1.700 μ. και σε μικρή απόσταση από την κορυφή, ένδειξη ότι οι άτυχοι πιλότοι δεν κατάφεραν για πολύ λίγο να περάσουν το βουνό.
Για τα αίτια του ατυχήματος διετάχθη έρευνα. Ωστόσο, το γεγονός ότι οι χειριστές δεν ειδοποίησαν σχετικά, οδήγησε στον αποκλεισμό της μηχανικής βλάβης…
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο φρικτός θόρυβος της πτώσης του Φάντομ ακούστηκε σε όλες τις Βόρειες Σποράδες, νωρίς το πρωί
Οι δύο πεσόντες χειριστές
Στο δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους δύο έμπειροι αεροπόροι και νέοι άνθρωποι ο Σμηναγός Κυριάκος Καρακίτσιος, 31 ετών από την Κοζάνη, και ο Υποσμηναγός Δημήτρης Κωστόπουλος, 29 ετών από τη Λάρισα.
O άτυχος Υποσμηναγός, Δημήτρης Κωστόπουλος, επρόκειτο να αρραβωνιαστεί σε λίγες ημέρες και με την κοπέλα του έκαναν τα όνειρα της δημιουργίας μιας ευτυχισμένης οικογένειας. Ήταν φίλος με τον ανθυποσμηναγό Καρασάββα που είχε βρει τραγικό θάνατο στα ορεινά του Πηλίου στις 15 Ιουλίου του 2000, όταν το πυροσβεστικό αεροπλάνο συνετρίβη κατά τη διάρκεια πυρόσβεσης στη μεγάλη πυρκαγιά του Λαύκου. O Δημ. Κωστόπουλος είχε στο ενεργητικό του 600 ώρες πτήσεις και τα αεροπλάνα ήταν «η τρέλα» του. Αγαπούσε πολύ τη δουλειά του και ήταν υποδειγματικός αξιωματικός.
Ο κυβερνήτης του μοιραίου Φάντομ, σμηναγός Κυριάκος Καρακίτσιος είχε παντρευτεί το 2001 και διέμενε μαζί με τη σύζυγό του στη Λάρισα. Όπως υποστήριζαν οι οικείοι του, ο Κυρ. Καρακίτσος την τραγική ημέρα είχε ρεπό και κλήθηκε στην υπηρεσία τη τελευταία στιγμή προκειμένου να αντικαταστήσει συνάδελφό του.
Σήμερα, 20 χρόνια μετά το αεροπορικό δυστύχημα, στην κορυφή του όρους Δίρφυς συναντά κανείς ακόμη συντρίμμια του μοιραίου αεροσκάφους. Παρά το δυσπρόσιτο του σημείου και τις άσχημες καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή τα απομεινάρια του φάντομ μαρτυρούν την τραγωδία. Μάλιστα, λόγω σφοδρής σύγκρουσης του αεροσκάφους με το έδαφος κατά την πτώση του έχει δημιουργηθεί και ένας μικρός κρατήρας. Επιπλέον, στο σημείο εντοπίζονται κομμάτια από τον κινητήρα, την άτρακτο αλλά και ένα από τα φτερά του πολεμικού αεροσκάφους. Οι φωτογραφίες προέρχονται από το φωτογραφικό φακό του Πάνου Αγιαννίτη, που προσέγγισε το 2016 το σημείο ερευνώντας και απαθανατίζοντας τα συντρίμμια.
Πηγή : evia365.gr