“Ο γερόλυκος” της εναέριας εκπαίδευσης έγραψε την δική του ιστορία στους αιθέρες (Απόσυρση)

 “Ο γερόλυκος” της εναέριας εκπαίδευσης έγραψε την δική του ιστορία στους αιθέρες (Απόσυρση)

Την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2022, πραγματοποιήθηκε η τελετή απόσυρσης των αεροσκαφών Cessna T-41D, στην 360 Μοίρα Εκπαίδευσης Αέρος (360ΜΕΑ) της Σχολής Ικάρων (ΣΙ), στην Αεροπορική Βάση Δεκέλειας, παρουσία του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ), Αντιπτέραρχου (Ι) Θεμιστοκλή Μπουρολιά.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιλάμβανε δοξολογία, στατική έκθεση αεροσκαφών και ανάγνωση Ημερήσιας Διαταγής από τον Διοικητή της 360 ΜΕΑ, Αντισμήναρχο (Ι) Τριάρη Δημήτριο.

 

Στην τελετή παραβρέθηκαν εκπρόσωποι των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων του Στρατού και Ναυτικού, επίτιμοι Αρχηγοί ΓΕΑ, Ανώτατοι Αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας, διατελέσαντες Διοικητές της ΣΙ, διατελέσαντες Διοικητές της 360ΜΕΑ, διδακτικό προσωπικό, στρατιωτικό και πολιτικό προσωπικό της Σχολής, καθώς και Απόστρατοι Αξιωματικοί της ΠΑ.

Ομιλία Αρχηγού ΓΕΑ 

Αξιότιμοι Κύριοι Επίτιμοι Αρχηγοί, Εκπρόσωποι των Αρχηγών Γενικών Επιτελείων, Προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας, εν Ενεργεία και εν Αποστρατεία, Αγαπητοί προσκεκλημένοι, Κυρίες και κύριοι,

Σας καλωσορίζω σήμερα εδώ, στην Αεροπορική Βάση της Δεκέλειας, στην 360 Μοίρα Εκπαίδευσης Αέρος, για να τιμήσουμε ένα ιστορικό, αποδεδειγμένα άξιο εκπαιδευτικό αεροσκάφος που γράφει σήμερα την τελευταία του σελίδα στην ιστορία της αεροπορικής εκπαίδευσης. Το θρυλικό αεροσκάφος Τ-41D αποσύρεται από την εκπαίδευση των νέων Ικάρων μετά από μία λαμπρή και μακρά πορεία στα εκπαιδευτικά δρώμενα της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Το T-41 και η 360 Μοίρα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις μνήμες κάθε Ιπταμένου, καθώς ήταν η πρώτη επαφή με την πτήση και ένα όνειρο που μόλις ξεκινούσε, γεμάτο προσδοκίες και αγάπη για το ανδραγάθημα του Ικάρου.

Επί σειρά ετών, το T-41 αποτέλεσε το αεροπορικό «ξεκίνημα» στο μοναδικό αυτό ταξίδι των νέων Ικάρων. 49 «γενιές» αεροπόρων, με αντίστοιχες Σειρές Ιπταμένων της Σχολής Ικάρων, έκαναν το όνειρο τους πραγματικότητα και πέταξαν με αυτό το αεροσκάφος την πρώτη τους πτήση «SOLO», για να εξελιχθούν αεροπορικά στη συνέχεια και να ακολουθήσουν τη διαδρομή τους στην Καλαμάτα αρχικά, στα επόμενα στάδια βασικής, προκεχωρημένης και επιχειρησιακής εκπαίδευσης, και εν συνεχεία στις Μοίρες Μαχητικών και Μεταφορικών Α/Φ και Ε/Π που η Υπηρεσία τους τοποθετούσε.
Χιλιάδες είναι οι αεροπόροι που γαλουχήθηκαν με τη νοοτροπία και την κουλτούρα αυτής εδώ της Μοίρας, κατά τη φάση εκπαίδευσής τους στα T-41. Πρωτοετείς τότε Ίκαροι, γεμάτοι όνειρα και αγάπη για την πτήση, ξεκινήσαν τα πρώτα τους αεροπορικά σκιρτήματα σε αυτούς εδώ τους χώρους, τις πιο πολλές φορές πριν καν οδηγήσουν αυτοκίνητο, μέσα από ατελείωτες ώρες μελέτης και εξοικείωσης με το cockpit, καθώς απουσίαζε αντίστοιχος εξομοιωτής πτήσης.

Η 360 Μοίρα, ως η κοιτίδα της αεροπορικής εκπαίδευσης, συγκροτήθηκε το 1964 αρχικά ως 363 Μοίρα Πτητικής Εκπαίδευσης με αεροσκάφη Τ-6 Harvard, ενώ τον Απρίλιο 1967 άρχισε η σταδιακή αντικατάστασή τους με τα Τ-41, η οποία ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο 1970. Τα εικοσιένα αεροσκάφη που συμπλήρωσαν τον στόλο,
αποτέλεσαν τη ραχοκοκαλιά της αεροπορικής εκπαίδευσης της Πολεμικής Αεροπορίας, στο αρχικό στάδιο εκπαίδευσης, συμπληρώνοντας μέχρι σήμερα περίπου 240.000 ώρες πτήσης. Η απόκτηση από το 2019 του νέου εκπαιδευτικού αεροσκάφους Tecnam P2002JF και η χρήση του για την εκπαίδευση των νέων εκπαιδευόμενων Ικάρων της 360 Μοίρας, οδήγησε σταδιακά στη σημερινή ιστορική ημέρα, που σηματοδοτεί το τέλος μίας εποχής. Με τον θρύλο αυτό πέταξαν την πρώτη τους πτήση οι Ίκαροι της 45ης Σειράς το 1969, μέχρι την 93η το 2018, έχοντας εκπαιδευτεί πάνω από 3700 Ιπτάμενοι. Και για την ιστορία πρέπει να καταγραφεί ότι, όλα αυτά τα χρόνια, απωλέσθησαν τρία Α/Φ, χωρίς ανθρώπινη απώλεια.

Σήμερα η αεροπορική εκπαίδευση μπαίνει σε μία νέα εποχή, μέσα από τη διακρατική συμφωνία μεταξύ του Ελληνικού Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του αντίστοιχου του Ισραήλ, εισάγοντάς την ουσιαστικά στη σύγχρονη, ψηφιακή εποχή. Ήδη η διαθεσιμότητα των Α/Φ Τ-6 Texan, που χρησιμοποιούνται για το βασικό στάδιο εκπαίδευσης αέρος, έχει αρχίσει να απογειώνεται, ενώ σε λίγους μήνες τα πρώτα υπερσύγχρονα εκπαιδευτικά Α/Φ Leonardo M-346, ο αντικαταστάτης ενός άλλου θρύλου, του T-2 Buckeye, θα προσγειωθούν στην Καλαμάτα, βάζοντας τα θεμέλια για το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων, ένα όνειρο δεκαετιών. Η αεροπορική εκπαίδευση δεν θα μοιάζει σε τίποτα με αυτήν που οι περισσότεροι από εμάς γνωρίσαμε στο παρελθόν, παρέχοντας δυνατότητες εκπαίδευσης που θα προετοιμάζουν τον Ιπτάμενο για απευθείας είσοδο στα κόκπιτ των Α/Φ τέταρτης και πέμπτης γενιάς.

Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να τονίσω ότι ένα από τα αποσυρόμενα αεροσκάφη Τ-41 θα παραμείνει σε πτήσιμη κατάσταση και θα πετά στους Ελληνικούς ουρανούς σε επετειακές εκδηλώσεις και αεροπορικές επιδείξεις, όπως ήδη γίνεται με έναν άλλο θρύλο της Πολεμικής μας Αεροπορίας, το πρόσφατα ανασκευασμένο Spitfire. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε στο ελληνικό και διεθνές αεροπορικό κοινό τη δυνατότητα να απολαμβάνει πτήσεις των ιστορικών αυτών αεροσκαφών. Έτσι, μέσα από αυτές θα διατηρείται η ιστορική μνήμη και κατ’ επέκταση η αεροπορική παράδοση του Όπλου, αναδεικνύοντας τη λαμπρή πορεία της Πολεμικής Αεροπορίας στα 110 χρόνια της ένδοξης ιστορίας της.

Η σημερινή εκδήλωση επισφραγίζει με τον καλύτερο τρόπο και την αρμόζουσα τιμή, την επιτυχημένη και επί σειρά ετών προσφορά του Α/Φ T-41 στην Πολεμική Αεροπορία.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *